سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توانیم یک روف گاردن ارزان بسازیم؟

نظر

روف گاردن ارزان در این سال ها به یکی از علاقمندی های مهم مردم تبدیل شده است. به خصوص در دوران قرنطینه خانگی که دسترسی به طبیعت اهمیت زیادی پیدا کرده، ساخت بالکن/، پاسیو سبز ، تراس آپارتمان و روف گاردن نیز به شدت گسترش پیدا کرده است . اما با وجود احساس نیاز مردم برای داشتن باغچه ای در محیط زندگی، هزینه های نسبتا زیاد آن یکی از مهمترین مانع ها است. با آموزش اصول ساخت روف گاردن به همراه روش های خلاقانه بسیاری از افراد می توانند یک روف گاردن ارزان ایجاد کنند. به این ترتیب مردم با کمترین هزینه سطح سبز را در شهر افزایش می دهند. و ضمن برخورداری از مزایای ارتباط با طبیعت،به بهبود کیفیت محیط زیست شهری نیز کمک می کنند.

روف گاردن ارزان به چه روف گاردنی گفته می شود؟

در ابتدا باید بدانیم که معیار گران بودن یا ارزان بودن، معیاری نسبی است. و بسته به میزان درآمد/هزینه در هر گروهی از جامعه تعیین می شود. به طور مثال ساخت یک روف گاردن با مساحت 100 مترمربع در منطقه یک یا دو حداقل یکصد و پنجاه میلیون هزینه دارد. در نتیجه ساخت این روف گاردن با مبلغ یکصد میلیون تومان، ارزان محسوب می شود. این در حالیست که ساخت فضای سبز حیاطی با همان مساحت در مناطق دیگر تهران حداقل هفتاد میلیون تومان هزینه دارد که به نسبت هزینه کلی ساخت بنا برای سازنده می تواند زیاد باشد.

معیار مقایسه ما در این متن درآمد و هزینه کرد کلی جامعه است. به این ترتیب که برای ساخت روف گاردن باید به سرانه پس اندازه عموم مردم توجه کرد. و اینکه از این میزان پس اندازه چه مقداری ممکن است به ساخت روف گاردن اختصاص داده شود. شاید بتوان گفت با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی بین 5 تا 15 میلیون از سرانه پس انداز خانواده ها بتواند برای ساخت فضای سبز جدید استفاده شود. پس نکاتی که در این متن ارائه شده است با توجه به این میزان بودجه در نظر گرفته شده است.

روش های برنامه ریزی برای ساخت روف گاردن ارزان

روش اول:

در روش اول طرح مورد نظر از قبل انتخاب شده است. ساخت و اجرای این طرح طیف هزینه ی مشخصی از یک حداقل تا یک حداکثر خواهد داشت. که نقطه ای از این طیف هزینه برآورد شده، هماهنگ با بودجه در دسترس است. به این ترتیب نوع متریال و هزینه اجرا  طوری مدیریت می شوند که بتوان با بودجه در دسترس طرح مورد نظر را تامین کرد.

روش دوم:

در روش دوم بودجه مشخصی برای ساخت روف گاردن اختصاص داده شده است. در این حالت انواعی از مبانی طراحی روف گاردن طراحی با این مقدار بودجه قابل اجرا هستند. و طرح مورد نظر از بین این گزینه های انتخاب می شود. تا با بودجه هماهنگی داشته باشد.

هیچ یک از این دو روش بهتر از دیگری نیستند. و بیش از هر چیز به این بستگی دارند که کدام یک از گزینه های بودجه یا طرح از اول در دسترس باشد. و اگر بودجه ای نسبی و طرحی نسبی در دسترس بود، این دو فاکتور با توجه به یکدیگر تعدیل می شوند. تا ضمن ساخت طرح دلخواه، هزینه ی بیشتری بر فرد تحمیل نکنند.

به یاد داشته باشید میزان هزینه کرد بر اساس هدف و طرح انتخابی شما می تواند از یک حداقل تا حداکثر قابل تغییر باشد. بهترین انتخاب، هزینه کردن مابین این دو طیف است. که بتوان روف گاردنی با کیفیت و عملکرد مناسب داشت. ضمن آنکه هرگز نباید کیفیت یا کمیت را در ساخت روف گاردن فدای یکدیگر کرد؛ پس تلاش کنید تا این دو فاکتور را با هم در طرح و اجرا لحاظ کنید.